مدیریت امور مالی با رویکرد هدايت و هماهنگي فعاليتهاي واحدهاي مالي و حسابداري در دانشکده ها، واحدها و مراكز تحقیقاتی، پژوهشی و ارائه خدمات مشورتي و تخصصي جهت اعمال قوانين و مقررات و نظارت بر نحوه ثبت و ضبط و نگهداري حسابها با زیر مجموعه پنج اداره " حسابداري – اموال – اعتبارات و تنظیم حسابها – رسيدگي به اسناد - در آمدها" اقدامات لازم ر ابه سر انجام می رسانند، و این مهم با درخواست وجه از خزانه در تأمین اعتبار نسبت به تنظيم جريان نقدينگي در سطح دانشگاه و مراقبت در تأمين به موقع نيازهاي مالي براي پرداخت هزينه ها، با اجراي اصول و فنون حسابداري و نيز قوانين و مقررات مالي، محاسباتي و معاملاتي از طريق بررسي هاي منظم و ادواري نهایتاً به تهیه و تنظیم و نگهداری حساب ها جهت تهيه و تنظيم گزارش تفريغ بودجه در پايان هر سال مالي و ارسال آن به مراجع ذيربط و مدیریت دانشگاه صورت می پذیرد .
در حال حاضر مديريت اين واحد بر عهده آقاي غلامرضا خاكسار مي باشد.
اهداف و برنامهها
- به كارگيري سيستم الكترونيكي اطلاع رساني خدمات مالي
- ايجاد سيستم حسابداري تعهدي
- ايجاد سيستم يكپارچه درآمدهاي اختصاصي (وصولي) در سطح دانشگاه
- به روز رساني وضعيت اموال دانشگاه
- برخورداري از بايگاني متمركز، امن و داراي فضاي كافي در رابطه با اسناد مالي
- افزايش رفاه نسبي همكاران از خدمات مالي دانشگاه
شرح وظایف
- هدايت و ايجادهماهنگي بين فعاليتهاي اداري و تنظيم برنامه كار ادارات تابعه مديريت مالي.
- انجام كليه پرداختها و دريافتها برطبق ضوابط و مقررات.
- درخواست وجه و وصول اعتبارات از خزانه داري كل.
- تنظيم حسابهاي دريافتي و پرداختي دانشگاه ازقبيل سپرده ها،ضمانت نامه ها،پيش پرداختها ،علي الحسابها و دريافت و پرداخت ديون و غيره.
- تهيه و تنظيم گزارشهاي لازم مالي جهت ارايه به مقام بالاتر.
- تنظيم انواع دفاتر از قبيل: دفتر روزنامه كل، اعتبارات و تهيه صورتهاي مالي، ترازنامه ها و ... برحسب برنامه فصول و مواد هزينه به منظور كنترل اعتبارات دانشگاه.
- تامين و تعهد اعتبار و ثبت تعهدات براي هزينه ها بر اساس بودجه مصوب و انجام اقدامات لازم جهت افتتاح اعتبارات اسنادي.
- رسيدگي به كليه اسناد مالي دانشگاه.
- نظارت دقيق و تشكيل حسابداري اموال ،انبارگردان با كمك تداركات ،مناقصات و مزايده ها .
- ايجاد يك سيستم اطلاعاتي مالي جهت كنترل بهتر فعاليت هاي مالي دانشگاه و دسترسي سريع با اين گونه اطلاعات براي ارائه به واحدهاي ذيربط و مقامات بالاتر.
- همكاري مستقيم با مديريت بودجه و تشكيلات جهت هماهنگي امور مربوط به تدوين بودجه هاي جاري و عمراني دانشگاه .
- تنظيم اسناد فوق العاده مزايا و ساير هزينه ها.
- صدور برگه هاي محاسباتي .
- تنظيم و نگهداري دفاتر بانك و ثبت صورت حسابهاي واصله از بانك.
- تنظيم حسابهاي بانكي مربوط به اعتبارات ارزي.
- تنظيم و نگهداري حسابهاي دانشگاه.
- ثبت و نگهداري دفاتر روزنامه كل و معين و كنترل دفاتر معين از طريق دفتر كل.
- تهيه صورتهاي مالي و تهيه كاربرگ ،تراز آزمايشي و تراز نهايي.
- ثبت و ضبط برگه هاي محاسباتي حسابهاي عمومي و اختصاصي و تهيه صورتهاي لازم.
- تنظيم حسابهاي نهايي دانشگاه و تهيه لايحه تفريغ بودجه سال دانشگاه و ارسال آن به ديوان محاسبات.
- تفكيك اسناد هزينه ماهانه براي ارسال نسخ لازم به ديوان محاسبات و همچنين نگهداري يك نسخه از اسناد و مدارك در بايگاني.
- تهيه و تنظيم ليست دفاتر اموال دانشگاه اعم ازمنقول و غير منقول.
- كنترل اموال كليه واحدها به روش استفاده از برچسب و تهيه ليست اموال هر واحد و نصب آن در هر اتاق.
- حسابداري اموال به منظور كنترل موجوديها،خريد كالا بر اساس نياز و درخواست واحدها
- تهيه و تنظيم نگهداري حساب اموال هر واحد با مشخصات كامل.
- كامپيوتري كردن صورت اموال.
- تهيه گزاشهاي لازم در مورد اموال و ارسال آن به مقامات بالاتر در صورت درخواست آنها.
- پيش بيني لازم در تعمير و نگهداري وسايل و اموال قابل تعمير.
- جمع آوري اموال اسقاطي و به مزايده گذاشتي با نظارت ذيحساب ،معاون اداري و مالي و گروه حقوقي و مسئولين ديگر در صورت ضرورت .
- رسيدگي به مدارك وصول درآمدهاي دانشگاه .
- رسيدگي به اسناد و ليست هاي حقوقي و مزاياي كاركنان از لحاظ انطباق با مقررات موضوعه.
- رسيدگي به اسناد هزينه به منظور ايجاد سيستم كنترل داخلي در امور مالي دانشگاه
- تطابق اسناد هزينه با بودجه مصوب دانشگاه.
- تهيه گزارش احتمالي در مورد تخلفات به مقامات ذيصلاح.
- تطابق اسناد هزينه با موارد كدبندي،مواد و ريز مواد بر طبق مقررات و آئين نامه وضع شده از قبل.
- تنظيم و نگهداري دفاتر اعتبارات بر حسب برنامه ها و فصول و مواد هزينه.
- نگهداري سقف بودجه مصوب و تفصيلي دانشگاه برحسب اعتبارات برنامه اي واحد استفاده كننده.
- تهيه و صدور حواله اعتبارات.
- تنظيم حواله ارزي
- منظور نمودن هزينه هاي قطعي كليه تعهدات در طي سال مالي.
- تهيه صورت عملكرد هاي هزينه هاي جاري در قالب برنامه و شرح مواد و هزينه هاي عمران و غيره.
- تهيه گزارش از كيفيت و كميت اعتبارات ايجادشده و ارسال سريع و به موقع آن به مقامات مافوق.
- انجام امور بانكي و نقدي و اسنادي ،اوراق بهادار،سپرده ها.رسيدگي و كنترل دفاتر بانكي.
- تنظيم اسناد و دفاتر پيش پرداخت ،تنخواه گردان ،علي الحساب و رسيدگي به اموربانكي آن.
- وصول درآمدهاي دانشگاه
- وصول وجه اعتبارات براي هزينه هاي مستمر و غيرمستمرطبق مقررات خزانه.
- صدور چك و حواله هاي بانكي.
- محاسبه حقوق و مزاياي كاركنان شاغل در دانشگاه و پرداخت آن.
- انجام امور مربوط به وامهاي دريافتي كاركنان و واريز آنها
|