متن کامل خبر


 
برگزاری سی و دومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی

خلاصه خبر: سی و دومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با حضور هیأت رئیسه دانشگاه، هیأت رئیسه دانشکده ها، مدیران ستادی و مدیران گروه ها با موضوع "رسالت اجتماعی دانشگاه" سه شنبه 25 دی ماه در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی دکتر احمدی به رسالت اجتماعی دانشگاه به عنوان بحث مهم دانشگاه های نسل سوم اشاره کرد و گفت: با توسعه مفهوم دانشگاه و ضرورت ارتباط دانشگاه با جامعه، بحث مهم رسالت اجتماعی دانشگاه به وجود آمد. دانشگاه تربیت مدرس نیز در طرح تحول راهبردی خود به این مهم توجه بسیار کرده است و یکی از محورها و اهداف اصلی خود را پشتیبانی و پاسخگویی مسائل و نیازهای جامعه قرار داده است.
وی از تغییر مفهوم کلاسیک دانشگاه در قرن 21 به عنوان یکی از چالش های سال های اخیر نام برد و افزود: یکی از چالش هایی که در سال های اخیر مطرح گردید این بود که دانشگاه کلاسیک در قرن 21 مفهوم خود را از دست می دهد و شبکه اطلاعات، اینترنت، شبکه های اجتماعی، روش های یادگیری الکترونیکی و از راه دور، جایگزین دانشگاه های سنتی خواهند شد. این چالش در اجلاس علم و فناوری ژاپن نیز که با حضور وزرای علوم، دانشمندان و صاحبان شرکت های فناور برگزار شد، مطرح گردید و اکثریت بر این عقیده بودند که اگر چه دانشگاه کلاسیک در مقابل توسعه شبکه اطلاعات یک عقب نشینی از خود نشان داده است اما بار دیگر جایگاه خود را بدست آورده است.
وی توجه به علوم انسانی و علوم اجتماعی را برای حل مسائل و نیازهای جامعه و رفع نابسامانی های اجتماعی ضروری دانست و گفت: محققان و دانشگاهیان باید نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی احساس مسئولیت کنند و در برابر معضلات منفعل نباشند. اساتید در دانشگاه نسل سوم نه تنها به دانشجو و آموزش و تربیت نیروهای متخصص می پردازند بلکه جامعه، محله و شهری که دانشگاه شان در آن واقع شده را در اولویت کاری و حل مشکلات کشور را سرلوحه ی امور خود قرار می دهند.
دکتر احمدی در پایان تأکید کرد: در این برهه از زمان و در شرایط کنونی که چشم امید به اندیشمندان و دانشگاهیان دوخته شده است، دانشگاه باید نقش خود را به خوبی ایفا کند و با حفظ افتخار مرجعیت علمی، برای بهتر شدن زندگی مردم و توسعه کشور قدم بردارد.
در این گردهمایی دکتر محسن رنانی از اساتید صاحب نظر حوزه سرمایه های اجتماعی و توسعه اقتصادی در سخنرانی خود پیرامون رسالت اجتماعی دانشگاه به مأموریت اصلی دانشگاه که همان تولید علم است اشاره کرد و گفت: تولید علم به باور بسیاری، اصلی ترین مأموریت دانشگاه است. اما آنچه مورد غفلت قرار گرفته است این موضوع می باشد که گذار از علم مرده به علم زنده به عنوان مأموریت اصلی اجتماعی دانشگاه حائز اهمیت است.
وی در ادامه افزود: هر جامعه ای برای پویایی، رشد و ترقی به 4 دسته سرمایه شامل سرمایه انسانی، سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین نیاز دارد. جامعه باید این 4 سرمایه را داشته باشد تا پیشرفت کند.
دکتر رنانی همچنین به 4 مأموریت اصلی دانشگاه ها در قرن 21 که توسط یونسکو مطرح شده است اشاره کرد و اظهار داشت: یونسکو برای نظام های آموزش عمومی و تخصصی 4 مأوریت اصلی مشخص کرده است. بر این اساس نظام های آموزشی باید 1 آموختن را بیاموزد، 2 بکارگیری و عمل کردن را بیاموزد، 3 زندگی کردن را بیاموزد و 4 با هم زندگی کردن را بیاموزد. اگر این 4 مأموریت اصلی انجام شود سرمایه های انسانی و اجتماعی کشورها تقویت می شوند و در پی آن سرمایه های اقتصادی و نمادین جامعه رشد می کند.
وی در تشریح وضعیت کنونی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه ها در کشورمان تنها به مأموریت اول یعنی آموختن آن هم به صورت ناقص می پردازند و تنها اطلاعات را منتقل می کنند. علم یکی از عالی ترین دستاوردهای جامعه انسانی است که در این راستا اگر دانشگاه ها نتواند به انسانی تر شدن جوامع کمک کنند، به مأموریت خود عمل نکرده اند..
در بخش دیگری از این گردهمایی میزگرد تخصصی با حضور دکتر جعفر توفیقی، دکتر محسن رنانی، دکتر محمد فاضلی، دکتر مقصود فراستخواه و دکتر کریمیان اقبال انجام و سپس میزگرد عمومی به منظور تبادل نظر و پرسش و پاسخ برگزارشد.


25 دی 1397 / تعداد نمایش : 1957