متن کامل خبر


 
طرح اولیه تعیین تکلیف واحدهای کوچک علمی آغاز شده است

خلاصه خبر: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید به سمت نوآوری در تمام بخش‌ها حرکت کرده و از انحصارطلبی دروس و واحدها جلوگیری کنیم، بر افزایش همکاری بین دانشگاه‌ها و فعالان پژوهشی تاکید کرد.

دکتر غلامی در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی که 28 فروردین در دانشگاه برگزار شد، با اشاره به برگزاری این گردهمایی گفت: شاید اگر به تاریخچه ۴۰ سال گذشته آموزش عالی نگاه کنیم، دریابیم که بسیاری از زمینه‌های فعالیت فعلی آموزش عالی در قالب گذشته باقی مانده در حالی که در دنیا تحول در آموزش عالی، به شکل‌ها و دلایل مختلف، پویایی با خود به دنبال داشته است‌. از طرفی اگر به ۱۰ سال گذشته نیز بازگردیم این تحول را احساس خواهیم کرد اما آیا این تغییرات در عناوین درس‌ها، گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و رویکردها در دانشگاه‌ها احساس می‌شود؟
دکتر غلامی افزود: آنچه انتظار می‌رود با حضور اساتید در مرحله جدید اتفاق بیفتد، این است که بر روی تغییر و تحول در وضع مراکز و گروه‌های آموزشی کار کنیم لذا انتظار یک تحول جدی وجود دارد.
وی ادامه داد: بعضاً برخی از ما به عنوان اعضای هیئت علمی وقتی در یک گروه کارشناسی قرار می‌گیریم، بخش‌های مختلفی را نقد می‌کنیم و دلیل این امر را کم‌کاری مدیران می‌بینیم اما طبیعی است که مدیران نه با اندیشه فردی و نه با تلاش و زحمت مجموعه کوچکی از هیئت علمی که کار مدیریت را برعهده دارند می‌توانند اینکار را انجام دهند. از سویی دیگر نیز در سیستم‌های اجرایی کشور فرصتی کافی برای اندیشه نسبت به ایجاد تحول وجود ندارد لذا باید همه اعضای هیئت علمی برای بیان ایده‌های جدید در دانشگاه‌ها مشارکت کرده و حضور داشته باشند.
وزیر علوم تصریح کرد: وظیفه ستادی مجموعه حوزه برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، هماهنگی و جمع‌بندی است و قطعاً بدون اشخاص متخصص و گروه‌های برنامه‌ریزی نمی‌توان تحول را انجام داد، بنابراین حرکتی که معاونت آموزشی از باب انتخاب و مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انجام داده، اقدامی جدی، قوی و تاثیرگذار است.
دکتر غلامی با بیان اینکه اکنون در مقطع زمانی خاصی قرار داریم و برنامه مصوب ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه وزارت علوم را موظف به ایجاد تحول و اجرای برنامه‌ها کرده است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها مکرراً در نقد و بررسی‌های خود به‌طور رسمی و غیررسمی به این موضوع تاکید داشتند؛ در نتیجه مجموعه وزارت علوم وظیفه‌ای را در این زمینه پیش روی خود احساس می‌کند که تحقق آن با همکاری و همفکری متخصصان امکان‌پذیر است.
وی با تاکید بر لزوم تعیبن تکلیف مجموعه‌های کوچکی که تحت عنوان دانشگاه فعالیت می‌کنند، افزود: بعضاً مشاهده شده که دانشگاهی تنها با داشتن ۱۹ عضو هیئت علمی در حال فعالیت است لذا باید در قالب ساماندهی آموزش عالی تکلیف این مجموعه‌های کوچک مشخص شود.
وزیر علوم با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال گذشته، طرح اولیه تعیین تکلیف مجموعه‌های کوچک آغاز شده است، ادامه داد: در کنار این موضوع نیاز است تا تحولات مربوط به بخش آموزش را در حوزه محتوای حوزه نظری و عملی مورد توجه قرار دهیم زیرا بعضاً سوال می‌شود که تا چه حد تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مشاغل آن‌ها تطابق دارد.
دکتر غلامی گفت: آموزش‌های دانشگاهی به‌روز است و وظیفه اساتید هیئت علمی انتقال این دانش‌های جدید به دانشجویان است اما اینکه چطور می‌توان فارغ‌التحصیلان را برای تاثیرگذاری در تحول جامعه تربیت کرد، جای توجه و تأمل دارد.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در دروس عملی با وضع فعلی نیز می‌توان برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌ریزی کرد، اظهار داشت: لازمه این امر فراهم کردن امکانات از سوی دانشگاه‌ها، تصویب و ابلاغ برای اجرا و نظارت بر آن است.
وزیر علوم با تاکید بر تلاش جهت آمایش و برنامه‌ریزی در حوزه آموزش عالی مطرح کرد: در سامان‌دهی این حوزه به حرکتی جامع و پیوسته نیاز است در غیر این‌صورت این امکان وجود دارد که در آینده پیش رو دچار عدم هماهنگی‌ها شویم لذا زمان محدودی برای عرضه برنامه‌ای منسجم و قابل ارائه در دانشگاه‌ها وجود دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه برای جلوگیری از اتلاف وقت می‌توان در تعریف و تدوین رشته‌ها و عناوین جدید برای گرو‌های آموزشی از تحربه‌های کشورهای دیگر استفاده کرد، گفت: باید نگاهمان به تحول کشور باشد و باید براساس شاخص‌های جهانی باید حضور داشته باشیم زیرا رشد علمی کشور در بخش علوم نو است لذا باید برنامه‌ها بگونه‌ای باشد تا دانشگاه‌ها را برای حضور در مجامع علمی بین‌المللی کمک کند.
وی عنوان کرد: مقاطع تحصیلی در بحث برنامه‌ریزی برای تحول در حوزه آموزشی کشور وظایف متفاوتی دارند بنابراین باید در برنامه‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی به فکر تحولات مختلف در زمینه تعداد واحدها و تعریف جدیدی از آن‌ها را مد نظر قرار دهیم و برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز می‌توان واحدهای تکمیلی جدیدی را تعریف کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه برای منتقدین باید پاسخی اجرایی و اقناع‌کننده داشته باشیم، گفت: تلاش ما این است تا باور و اعتقاد به اثرگذاری دانشگاه‌ها در حل مسائل و مشکلات را تقویت کنیم.
دکتر غلامی افزود: در یکی دو سال گذشته تلاش وزارت علوم و دانشگاهیان سبب تشکیل خوشه‌های علمی در گروه‌های مختلف و بررسی مسائل جامعه شد که نتایج این بررسی‌ها به ریاست جمهوری و معاونان ارائه شد.
وی با اشاره به سابقه سلب اعتماد از دانشگاه‌ها در بخش‌های اجرایی بیان کرد: حرکت‌های فردی یکی از مصادیقی بود که در گذشته سبب عدم اعتماد به دانشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی شد.
وزیر علوم گفت: باید در رویکرد جدید به نام گروه دانشگاه صحبت کنیم و با همفکری جمعی در ارائه گزارشات علمی و بحث‌های علمی به عنوان یک کار گروهی انجام دهیم.
دکتر غلامی افزود: ضروری است تا در دانشگاه‌ها بیشتر به مشکلات موجود و مرتبط با رشته خود در جامعه توجه کنند و دانشجویان را نیز با این مسائل آشنا و برای آن‌ها راه‌حل تعریف کنند تا ضمن این همکاری و کار علمی دانشجویان را نیز برای نگاه علمی به مسائل تربیت کنیم.
دکتر غلامی با بیان اینکه مقطع کنونی نقطه عطفی در تحول حوزه آموزشی وزارت علوم است گفت: باید به سمت نوآوری در تمام بخش‌ها برویم و از انحصارطلبی دروس و واحدها جلوگیری کنیم و همکاری بین دانشگاهی افزایش پیدا کند و فعالان پژوهشی را گسترش دهیم.
وی عنوان کرد: دانشجویان باید در کار علنی همکاری مشترک داشته باشند و با کار گروهی آشنا شوند و هر کجا نیز احساس شد آیین‌نامه‌ای مانع از پیشرفت برنامه‌های علمی است به وزارت علوم جهت پیگیری اعلام شود.
 


31 فروردین 1398 / تعداد نمایش : 1307